Prevence a intervence v oblasti rizikového chování
BEZPEČNÁ ŠKOLA PRO VŠECHNY
Školní metodička prevence - Mgr. Melanie Nováková
kvalifikovaný poradenský pracovník
(4 leté postgraduální studium výchovného poradenství, prevence a intervence v oblasti rizikového chování pro ZŠ a SŠ na UK v Praze)
tel. 233 55 02 82 linka č. 26
email: novakova@zs-ustavni.cz
Osobní konzultace je možná po předcházející dohodě.
Prevence rizikového chování je v naší škole klíčovou součástí vzdělávacího procesu. Jejím cílem je vytvořit bezpečné, respektující a podpůrné prostředí, které minimalizuje výskyt rizikových jevů a podporuje zdravý rozvoj žáků. Jde o komplexní, dlouhodobý a systematický záměr s důrazem na spolupráci mezi školou, rodinou a dalšími odborníky.
Intervence je uskutečňována v potřebných situacích, řeší zjištěné formy a projevy rizikového chování, má za cíl zamezit jeho další progresi, pomáhá odstranit jeho důsledky.
Základní cíle prevence ve škole
- BEZPEČNÁ škola pro VŠECHNY
- Zajištění, aby rizikové chování vůbec nevzniklo.
- Rychlé rozpoznání a řešení problémů dříve, než se rozvinou do větších potíží.
- Omezení důsledků existujícího rizikového chování a předcházení jeho dalšímu rozvoji.
Cesta k dosažení cílů
- Vytvoření prostředí, které naplňuje pocit bezpečí a systematicky rozvíjí sociální a emoční kompetence, nezbytné pro vytváření zdravých mezilidských vztahů.
- Systematická péče o kvalitu vztahů mezi dětmi i učiteli, založených na vzájemné úctě a důvěře.
- Podpora partnerských vztahů s rodiči i komunitou naší čtvrti.
- Výchova ke zdravému životnímu stylu a zvládání zátěžových situací osobnosti.
- Oddálení iniciace a rozvoje projevů rizikového chování do co nejvyššího věku a minimalizování rizika spojených s tímto chováním.
- Působení na žáka a jeho motivování k upuštění od rizikového chování a podpora návratu k životnímu stylu, jež není spojen s rizikovým chováním.
- Zajištění ochrany adekvátními prostředky před dopady rizikového chování a motivování žáků a rodin k využití specializované pomoci v poradenské a léčebné oblasti.
Klíčové oblasti rizikového chování
- projevy agrese a šikany
- záškoláctví
- rasismus, xenofobie, homofobie, extremismus
- prevence závislostí, návykové látky
- rizikové chování v kyberprostoru
- sexuální rizikové chování
- poruchy příjmu potravy
- sebepoškozování
- negativní působení sekt
- okruh poruch a problémů spojených se syndromem CAN
- rizikové sporty a rizikové chování v dopravě
Školní metodička prevence
- Vytváří Preventivní program školy a Školní preventivní strategii, garantuje, koordinuje a vyhodnocuje jejich realizaci.
- Je informována o projevech vedoucích k možnému výskytu rizikového chování, nebo jeho přímém výskytu.
- Provádí šetření, vyhodnocuje varovné signály spojené s možností výskytu rizikového chování, dává podněty k možné nápravě, koordinuje intervenci, poskytuje poradenskou činnost. Úzce spolupracuje s ostatními členy Školního poradenského pracoviště.
- Komunikuje s vedením školy, učiteli a rodiči v oblasti primární prevence a intervence.
- Zvyšuje všeobecnou informovanost mezi rodiči, učiteli a žáky v problematice rizikového chování.
- Spolupracuje s institucemi, organizacemi a dalšími odborníky v oblasti školní prevence a intervence.
- Dokumentuje preventivní a intervenční práci školy.
Preventivní aktivity
- Programy specifické primární prevence
- Besedy a workshopy s odborníky
- Adaptační a tmelingové hodiny, dny a pobyty
- Sociometrie, sociomapování
- Tematické, projektové dny
- Vyučovací předměty Já a my, Osobnostní a sociální výchova
- Vlastní peer programy (zapojení starších žáků do vedení mladších)
- Sportovní, kulturní akce, výlety, několikadenní společné pobyty
Aktivity se uskutečňují na základě písemně zpracovaného Preventivního programu školy na aktuální školní rok, Školní preventivní strategie na r. 2022 - 2027 a aktuálních potřeb školy.